آشنایی با بیماری وبا

با بیماری وبا آشنا شویم

۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۱۳۳ دانستنیهای سلامت
تعداد بازدید:۵۷۳
وبا یکی از بیماریهای واگیردار عفونی است که در انسان و در فصل گرم ایجاد بیماری می‌کند. عامل بیماری زایی وبا یک باکتری به نام ویبریو کلرا است و از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال می باشد.
با بیماری وبا آشنا شویم

 

بیماری وبا :

وبا یکی از بیماریهای واگیردار عفونی است که در انسان و در فصل گرم  ایجاد بیماری می‌کند. عامل بیماری زایی وبا یک باکتری به نام ویبریو کلرا است و از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال می باشد.

 

علائم بیماری 

شخص مبتلا به وبا، اسهال خفیف بدون درد و بدون تب دارد که کم کم شدید می‌شود، اسهال شخص مبتلا به وبا آبکی و به شکل لعاب برنج است.

 

راه های انتقال 
وبا می‌تواند از طریق دست دادن با دست‌های آلوده بیمار، تماس با استفراغ یا مواد دفعی بیمار، ملحفه و لوازم آلوده او مثل لیوان، ظروف و حوله و.... منتقل شود که همه این موارد، روش مستقیم انتقال بیماری است. در روش تماس غیرمستقیم بیماری وبا می‌تواند از طریق خوردن آب آلوده به مدفوع مانند استفاده از چاه ها، استخرها، جویبارها و دریاچه‌های آلوده منتقل شود
.
خوردن سبزیجات و میوه‌های خام آلوده، استفاده از غذاهای پخته آلوده که توسط دست آلوده و یا حشرات آلوده شده باشد، تغذیه کودکان با بطری به جای شیر مادر، استفاده از شیر و بستنی آلوده که از منابع غیر مطمئن تهیه شده باشد، از دیگر راه های انتقال وبا است
.

 

راه های پیشگیری ازبیماری وبا

-سعی کنیم برای نوشیدن آب، شستشوی ظروف و شستن سبزیجات از آب لوله کشی کلردار استفاده کنیم. در غیر این صورت آب را بجوشانیم و پس از سرد شدن مصرف کنیم.
-در زمان شیوع وبا از خوردن سبزیجات خام پرهیز شود وسبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف در چهار مرحله 1) پاکسازی با آب 2) انگل زدایی با مایع ظرفشویی 3) ضدعفونی با محلول پرکلرین 4) آبکشی با آب سالم شستشو و گندزدایی کنید.

- به دیگران توصیه کنیم از شنا کردن در شناگاه های طبیعی و از خوردن آبمیوه و ساندویچ یا هر غذایی که احتمال داده می شود آلوده باشد، جدا خودداری کنند.                                                                                                                       
-
قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به توالت، دست‌های خود را با آب و صابون خوب بشویید.

- از آشامیدن آب‌های مشکوک در پارک‌ها، باغ‌ها و فضای سبز جداً اجتناب کنید.
-
از مصرف مواد غذایی، آب میوه و آب هویج، معجون و دیگر مواد خوراکی و نوشیدنی‌های که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می‌گردد جداً خودداری کنید

· برای تهیه یخ خوراکی از آب جوشیده سرد شده استفاده شود در صورتی که از یخ یا آب سرد به عنوان یک منبع سرد کننده برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شود، بایستی آنها را در پوشش مناسب قرار داد.
-
در مسافرت‌ها حتما از لیوان شخصی، آب جوشیده و میوه‌های قابل پوست کندن استفاده شود.
-
در هنگام بروز بیماری وبا حتی الامکان از دست دادن پرهیز شود.
-
از تماس با مواد دفعی و استفراغ و لوازم آلوده بیمار خودداری شود.

درمان
نخستین مرحله درمان، نوشاندن آب و الکترولیت‌ها به بیمار است. گام بعدی، دادن آنتی‌بیوتیک است که هم کمک به کاهش حجم مدفوع می‌کند و هم مدت بیماری را کوتاه می‌کند و همچنین سیکل انتقال را کوتاه و قطع می‌نماید
. 

 

 

 


نظر شما :